PERLUKAH 2 BAHASA?

Semenjak selepas pilihanraya ke 12 lalu..rasanya bahasa kebangsaan semakin hari semakin ingin dipinggirkan..oleh siapa..?rasanya kita semua akan tahu jika kita tinjau2 poster ,banner, banting, dan sebagainyalah kat tepi tepi jalan di seluruh negara kita sekarang..sekadar mengambil contoh..perlukah poster penerangan di atas dibuat di dalam 2 bahasa?adakah orang cina di selangor dan malaysia ni sudah tidak pandai membaca bahasa melayu?jika dilihat dari sudut keadilannya pula, mana bahasa tamil?tak terasakah masyarakat tamil apabila bahasa mereka tidak dimasukkan sekali dalam poster tersebut?hmm..aku sekadar bertanya...

Comments

melayuangkat said…
Assalamualaikum Azmi,

Mak Cik pun perasaan juga bahawa sekarang ini semua bahasa seolah-olah hendak 'menonjol'kan kewujudan masing masing di negara ini.

Kita AKUR dan faham, bahasa lain memang wujud tapi Bahasa Melayu adalah Bahasa Rasmi kita. Sepatutnya kita semua yang mengaku sebagai rakyat Malaysia memang mesti faham Bahasa Melayu Bahasa Malaysia.

Jadi bila dah faham, tahu Bahasa Malaysia boleh bertutur basic tak pelat entah apa ke benda macam sesetengah MP DAP di Parlimen (Buat malu aje) APA PERLU kepada Bahasa Lain dalam poster poster??
man_helang said…
ade bro...ari tu aku jumpa org cina tak tahu ckp melayu...tak tahulah plak dia cina sini ke cina sana...
Unknown said…
MP cina dan MP india BN fasih bertutur bahasa melayu kan melayuangkat? Kan..kan..kan.. Fasih mengalahkan melayuangkat lagi.. Tak macam MP DAP. Mak Cik melayuangkat sengal.....

Popular Posts