TAPAI...TAHUN NI AKU KEMPUNAN...

Inilah makanan kegemaran aku tiap kali tiba hari raya..tapai pulut daun pokok getah..kalau dulu arwah emak yang buat, kini giliran akak sulung menjadi penyambung warisan membuat tapai ni...susah sebenarnya nak buat tapai yang betul2 sedap..salah cara..memang tak jadi..tak masak..bak kata orang tua2..pompuan yang datang bulan tak elok buat tapai..katanya nanti tapai tak masak atau tak jadi..betul ke?entahla...

Tapai ni kena buat 2/3 hari awal..kena peram dahulu..biasanya..akulah orang pertama bukak bekas tapai yang diperam..lepas je mandi pagi raya..tapaila yang aku jamah dulu..Tahun ni..aku juga yang pertama membuka bekas peraman tapai..aku juga yang pertama menjamahnya...namun tahun ini perutku lain macam...perutku seolah tak mahu menerima tapai lagi...memulas...ahhh..aku kecewa..rugi..setahun mengidam...perut pulak buat hal...memang kecewa.....raya tahun ini aku tinggalkan tapai dengan perutku yang memulas...yang pasti...tahun hadapan aku tetap ingin menjadi yang pertama lagi menjamah tapai......

Comments

Anonymous said…
i think you add more info about it.
azlishukri said…
nenek saya yang sakit teruk baru2 ini meminta cucu2nya membelikan tapai untuknya.. apabila hajatnya kesampaian, maka sakitnya makin sembuh. salam singgah, selamat hari raya, maaf zahir batin.
Anonymous said…
tapai oh tapai... lama sgt tak makan...
melayuangkat said…
Assalamualaikum anakku Azmi,

Mak Cik dengar Tapai Pantai Timur memang best. Banyak betul cerita tapai tapai ini yang kawan kawan Mak Cik dari Pantai Timur ceritakan.

Memang Pantai Timur ada banyak hidangan hidangan asli mereka. Apa lagi di saat saat hari raya begini, semua kenangan kembali.

Mak Cik faham perasaan kamu teringatkan sentuhan tangan Arwah Ibu kamu membuat Tapai.

Semuga Ruhnya sentiasa dicucuri Rahmat Illahi dan ditempatkan bersama ruh ruh mereka yang Soleh. Amin!
Yana Ismail said…
huhu..lama tak mkn...tp sedap!huhu

slmt hari raya bro:)

Popular Posts