PALESTIN...


Aku sedih mengenangkan nasib Rakyat Palestin di Gaza..apalah agaknya kesudahan mereka..masih nampakkah cahaya keamanan buat mereka sedangkan hari hari mendatang kelihatan begitu kelam..

Aku pilu dan hiba melihat mayat seorang kanak kanak di muka hadapan Utusan hari ini..agaknya apalah reaksi orang orang Israel?..apa pula reaksi mr Bush?tidak adakah sekelumit rasa simpati di dalam diri setiap warganera Israel dan Amerika?..

Aku bimbang..bila melihat ramai kanak kanak menjadi mangsa..aku terbayangkan wajah anakku..masih kecil..bagaimanakah kehidupannya kelak..adakah seperti kita hari ini? Atau mereka juga terpaksa menempuhi kehidupan yang penuh kesuraman seperti kanak kanak Palestin?..aku bukannya pakar politik..tapi setahu aku, di Palestin orang Islam mereka tidak bersatu..ada Fatah..ada Hamas…dan aku mula terfikir sejenak..negara kita juga menghala kearah itu..orang Islam di Negara kita tak pernah bersatu…ada umno..ada pas..ada pkr…aku betul betul bimbang…

Aku marah..kenapa agaknya Negara Negara kuasa Arab begitu sukar membantu jiran mereka Palestin ini..sampai bila hendak dibiarkan..adakah sampai kita tidak lagi mengenali tanah sebuah Negara Palestin di muka bumi ini?...

Aku hanya insan kerdil..Aku hanya mampu berdoa..marilah sama sama kita berdoa kearah kesejahteraan umat Islam seluruhnya…amin..

Comments

man_helang said…
mereka ade power bro...minyak...cuma tak digunakan dgn betul, atau adakah mereka juga sekutu israel???
melayuangkat said…
Assalamualaikum anakku Azmi,

Mak Cik pun sedih, marah, hampa dan dah tak tahu apa lagi vocab, tapi hati ini menggelegak!!

Bila sarapan pagi tadi pun Mak Cik teringat kat dia orang, makan ke tidak agaknya mereka yang dibayangai ketakutan tak kesudahan.

Aduhai Kejamnya dunia.

Sabarnya mereka!!
Unknown said…
nak harap pada pak arab yg sedang lena didodoi kemewahan? tak payahlah. selagi pak arab tu tak berjiwa seperti singa di siang hari dan sufi di malam hari usah mimpi....

Popular Posts