MENCARI AL AQSA...








Agaknya kalau sekali tengok, masjid yang mana kita katakan masjid Al Aqsa?yang berkubah emas atau yang berkubah kelabu??hmm....secara terus terang..sebelum ini saya menganggap yang masjid berkubah emas sebagai masjid Al Aqsa..tak tahulah orang lain macamana..kalau carik dalam google image atau yahoo image..banyak yang letak yang kubah emas sebagai masjid Al Aqsa..sekarang kita dah ada segala kemudahan untuk menilai..sama sama lah kita mencari kebenarannya...


Comments

melayuangkat said…
Assalamualaikum Azmi,

Masjid Al Aqsa yang kelabu kecil tu.

Mereka dirikan kubah emas untuk kelirukan umat supaya fikir itulah Masjid Al Aqsa.

Dulu ada berita mereka mahu gantikan Masjid Al Aqsa yang asli dengan yang ini.

WaAllahuAlam.
Anonymous said…
Bro,

Saya sendiri pernah keliru sehingga buat pembacaan di Internet dan ensiklopedia. The Farthest Mosque is indeed the grey one; bukan the Dome Of Rock dgn kubah emasnya..

Che
azmi yusof said…
betul che..kalau che dan saya pun pernah terkeliru..apa lagi bagi orang lain yang tak boleh mencari maklumat sebenar...saya pasti ramai antara kita yang masih terkeliru sampai sekarang..
Kebanyakan Ummat Islam hingga kini (Tahun 1430 Hijriah / 2009 Masehi) masih menganggap Mesjid Sulaiman (Solomon Temple) atau sering disebut Baitul Maqdis, yang ada di Yerusalem (wilayah yg diperebutkan Arab dan Israel) sebagai Masjid AL Aqso yang termaktub dalam QS 17 ayat 1.

Padahal jika Masjid Al Aqso, yang berarti “Mesjid Yang Jauh” seperti tercantum pada ayat diatas, dianggap sebagai Baitul Maqdis yang di Palestina, maka ini akan kontradiktif (bertentangan) dengan QS 30 ayat 2 – 3, dimana dikatakan pada ayat tersebut bahwa Palestina adalah “Negeri Yang Dekat”. Dan jika dikondisikan dengan masa kini...........

Selengkapnya silahkan kunjungi :

http://forum-iqro.blogspot.com

Popular Posts