MEMPELAM...NYUM2...

Nampak sedap...sebenarnya dah banyak kali beli buah ni kat pasar malam terasa macam menyesal je beli..ye lah..nampak dari luar bukan main kuning lagi...bila balik, dah kupas barulah tahu camana isinya..sebenarnya banyak peniaga sekarang tak ikhlas..mereka jual buah ni nampak je macam masak, sebenarnya masih lagi muda..mereka guna kabalt untuk nampakkan buah mempelam ni macam masak..sebenarnya tipu jer..bila makan tahulah apa rasanya..tawar..hmm..itulah..susah nak carik buah mempelam yang betul betul masak secara semulajadinya sekarang....agaknya manusia pun macam tu la kot..diluar nampak semuanya baik..dalam belum tahu....

Comments

zara aluwi said…
Terliur tengok buah mangga yang sudah dihiris tu. Memang payah nak dapatkan buah yang masak ranum sendiri dari pokok ni, kecuali tanam sendiri. Itu pun, ada kalanya tak sempat buah nak masak dan lesap kena curi.

Rasanya, buah mangga yg terjual di supermarket lebih elok jika dibandingkan dengan yang dijual di pasar malam. Harganya pun berpatutan.
melayuangkat said…
Assalamualaikum Azmi,

Itulah Azmi, kadang-kadang Mak Cik terfikir juga nak bela sahaja ayam, kambing dan lembu ternak sendiri.
Ikan pun bela sahaja dalam kolam.

Apakan daya tak larat!!

SEBAB??

Ramai yang tak ikhlas, bukan Buah mempelam sahaja. Segalanya. Ayam pun disuntik melainkan Ayam Kampung itu pun tak tahu betul ke Ayam Kampung tak disuntik??

Lepas tu Bab Sembelih pula.

Ikan pun macam tu yang diimport Dari Lembah Mekong katanya mereka bela ikan kasi makan usus babi. Jadi kita pun tak tahu dah apa yang SELAMAT BAIK walau pun HALAL di makan.

Tentang mempelam tu memang Mak Cik pun selalu terKENA juga.

Ha ha apa nak buat Azmi, nak tanam sendiri pun tak terdaya. Kita harapkan Ihsan KeIkhlasan orang jual pada kita.

Mereka ingat Ibadah tu Solat saja agaknya. Mereka mahu 'Kerajaan yang Bersih'tapi mereka sikit sikit pun nak tipu kita, tak bersih dan sesuci mana pun.
Anonymous said…
cicah kicaplah bro..
sedapnya buat jeruk...nyum3..

Popular Posts